Reklama

Reklama

Úplné zatmění

  • Česko Totální zatmění (více)

Pařížský básník Paul Verlaine vede spokojený manželský život v domě rodičů své ženy až do chvíle, kdy do Paříže pozve nadaného básníka Arthura Rimbauda. Ten se hned příjezdu ukáže jako arogantní šestnáctiletý rebel, což však Verlaina na rozdíl od jeho rodiny okouzlí. Intezivní přátelství bohémských básníků se velmi brzy přerodí ve vášnivý milostný poměr. Verlaine se není schopen rozhodnout mezi mladíkem Rimbaudem a svou ženou Mathildou, což ústí v čím dál vyhrocenější konflikty, výbuchy násilí a pokorných omluv, opouštění a navrácení se... Kontroverzní umělecký film režisérky Agnieszky Hollandové výrazněji nereflektuje uměleckou tvorbu dvojice prokletých básníků a spíše s mrazivou pečlivostí otevřeně mapuje vývoj jejich sebedestruktivního milostného vztahu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (246)

Dzeyna 

všechny recenze uživatele

Básníci, alkohol, sex, cestování a homosexualita. Nepřišlo mi to nějak přeromantizované, natož romantické, právě naopak, pouze sex, téměř žádné city, tedy až na ty mezi dvěma muži, ale to je z mého pohledu spíše vtipné, než vážné a upřímné. Vztah k dívce byl pouze z fyzického hlediska díky jejímu "úchvatnému" tělu, které se mě příliš nelíbilo, ale budiž. Rozhodně výborný příběh, atmosféra a skvěle zvolená místa, kde se celá story odehrává. Leonardo jako vždy vynikající výkon, on zahraje úplně všechno a ještě když hraje "hajzlíka" tak je naprosto nepřekonatelný. Musím pochválit také Davida Thewlise jelikož předvedl také něco, čemu se říká herecký um. Stojí za shlédnutí, můžu pouze doporučit. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Jediný, co je nesnesitelný, je, že nesnesitelný není nic.." Životopisný snímek o dvou prokletých básnících Arthuru Rimbaudovi a Paulu Verlaineovi a (zejména) o jejich bouřlivém vztahu v některých pasážích nesnesitelný téměř je. Asi nejvíce ve scéně, kdy se Verlaine dožaduje po Rimbaudovi, aby mu řekl že jej miluje a ten mu na důkaz toho bodne nůž do ruky. Ten kontrast mezi tím, jak otřesně se občas jeden k druhému chovali, a tím jak v jiných momentech jeden druhého potřebovali, je vystižen poměrně silně. Přesto úplně nevím, co si mám o obou dotčených básnících po zhlédnutí tohoto filmu vlastně myslet. Moc jsem jejich chování (ať už k sobě či ke svému okolí) nerozuměl. Asi to opravdu byli "prokletí básníci", tedy nejen svoji tvorbou ale i svým životem. Zaujalo mě letmé vykreslení Rimbaudova pozdějšího života, kdy se zdá, že se tak trošku snažil vykoupit ze svých "hříchů mládí". Co jsem docela postrádal, byla poezie obou básníků. V tomto směru mi přišlo, že se Hollandová až moc soustředila na ten vztah mezi dotčenými. Jinak pokud jde o herecké výkony tak musím říct, že DiCapria v takovéto poloze jsem snad ještě neviděl. ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Místo čtení o prokletých básnících je tento snímek ideální poučná látka, která by se neměla brát extra vážně do detailu, ale potěší jako zdroj zajímavostí o ústřední dvojici. Leonardo DiCaprio není vůbec špatný, ale Agnieszka Holland, podle mě, opět neprodala svoje zkušenosti a kvality a z dalšího snímku, který je "životopisný" udělala průměrnou záležitost. ()

Slavníkovec 

všechny recenze uživatele

V průběhu tohoto docela odvážného historického drama jsem se dostal několikrát do situace, jestli se odtrhnout od sledování, či ne. Je moje nechápaní veřejné homosexuality tak velké. Narozdíl od Oskara Wilda se mi nedostalo, takových odporných scén. Takže by měl být výsledek relavantně rozdílný. Škoda. Úplné zatmění je film komponovaný z nadměrně slušných hereckých výkonů. Největším slabinou tedy je špatná kamera. Statická kamera snímá nejčastěji obličej či torso vypravěče. Bohužel zůstavá v průběhu filmu neměnná. Žádná experimentace s pohyby, problém, který sdílí i většina ostatních adaptaci na romány vyprávějících o básnících 2. poloviny 20.století. Navic se jedná o příběh dvou novátorů ve světě poezie, dvou mladých kritiků měšťáckého života, buřičů. Nezapírám velké zkušenosti Agnieszky Holland s natáčením historických filmů. Verlaine a Rimbaud, byli vývrheli tehdejší doby, odsuzováni ostatními poetiky. Jejich díla byla nadčasová. Proč se tedy role nezhostil někdo kontroverznější z francouzské scény? KONEC DLOUHÉHO NESOUVISLÉHO TEXTU. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Veľmi zvláštne pôsobiaci snímok. Teda aspoň na mňa. Aj napriek pomerne jednoduchému životopisnému príbehu oboch básnikov, ich vzájomnému pôsobeniu jeden na druhého kde mi ich spoločné spolužitie, radosti a roztržky prišli len ako také pletky, som musel nad filmom premýšľať ešte dlhý čas po skončení. Dlho som si v hlave premietal niektoré dramaticky silnejšie pasáže a momenty filmu, hlášky, myšlienky a pod. Vlastne som plný dojmov ešte stále a možno ešte dlho aj budem. Určite sa o to pričinila aj skvelá výprava a geniálne hrajúci herci (hlavne Leo), ale je v tom ešte niečo, niečo čo sa mi len ťažko definuje. Snímok sa mi proste dostal pod kožu a ani neviem poriadne ako. Môžem len odporučiť. 80/100 Videné v rámci - Project 52 Films by Woman. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (6)

  • Ako náhrada skutočného absintu bol počas prvého dňa natáčania použitý iný alkoholický nápoj – grécke Ouzo. Keďže sa tieto scény mimoriadne vydarili, používali tvorcovia takýto postup počas celého natáčania. A ako sa David Thewlis priznal v jednom rozhovore, viedlo to nakoniec k tomu, že si vlastne natáčanie vôbec nepamätá. (Saraswati)
  • Původně měl Rimbauda hrát River Phoenix. Mladý herec však nečekaně zemřel, a tak Rimbauda nakonec ztvárnil Leonardo DiCaprio. (bfa)
  • Ze začátku filmu čte Paul Verlaine (David Thewlis): „Co jsem se naplakal za srdcervoucích jiter“, což je úryvek z Rimbaudovy básně „Opilý koráb“. (orkadimenza)

Reklama

Reklama