Společnost vymáhá z lidí peníze za nevyžádané produkty

Domácí

Společnost vymáhá z lidí peníze za nevyžádané produkty
Zboží od společnosti Stander Sp. Foto: Tomáš Kouřil
GALERIE collections

Brno - Firma Stander Sp. lidem zasílá nevyžádané zboží, za něž požaduje peníze. Ze zákona však takové zboží nemusí spotřebitel platit, ani vracet. Počet těchto společností navíc roste a některé se vydávají i za banky.

Student Tomáš, který si přeje zůstat anonymní, obdržel za posledních šest měsíců desítky různých produktů, které si nevyžádal. Zaslala mu je polská firma StanderSp. Ta za ně následně požadovala různé peněžní částky. Zároveň Tomášovi od společnosti dorazila poštou upozornění o nezaplacení a následné navýšení sumy o úroky.

Vše začalo v srpnu, kdy mu firma nabídla zaslání vzorku omega-3 mastných kyselin a spodního prádla. „Souhlasil jsem pod podmínkou, že nic nebudu platit. Produkt došel po dvou měsících a byl u něho rovnou požadavek na zaplacení,“ říká Tomáš.

Postupoval podle firmou zadaných smluvních podmínek a produkt okamžitě poslal zpět na adresu uvedenou společností. Zároveň k němu přiložil i psaný text, že si nepřeje zasílání jakýchkoli dalších produktů. Ovšem po necelých třech týdnech obdržel další zboží, tentokrát pánské spodní prádlo.

Spodní prádlo od společnosti Stander Sp.
Spodní prádlo od společnosti Stander Sp. Foto: Tomáš Kouřil

Tento případ není zdaleka ojedinělý. Více lidí se začalo obracet na poradnu časopisu dTest, jenž se danou problematikou zabývá. „S těmito firmami se roztrhl pytel,“ říká pracovnice poradenské linky dTestu, která si přála zůstat anonymní.

Spotřebitelé přitom nejsou povinní částky za nevyžádané zboží platit. „Jde o taktiku firem lidi vystrašit. Ti peníze často raději pošlou, i když vůbec nemusí. Dokonce nejsou ani povinni samotné produkty vracet,“ dodává pracovnice.

Na základě rady časopisu dTest se Tomáš rozhodl Stander Sp. kontaktovat. „Psal jsem dopis, kde jsem jasně žádal o to, aby mi nebyly zasílány další produkty. Dva měsíce se nic nedělo, ale pak to začalo znovu,“ vypráví.

Společnost Stander Sp. ve své smlouvě tvrdí, že se spotřebitelem uzavřela trvalý odběr produktů, od kterého musí sám písemně odstoupit do čtrnácti dnů od obdržení zásilky. Kromě odstoupení by také údajně měl produkt vrátit, ovšem realita je odlišná. „Pokud spotřebitel nic neuzavřel, tak nemusí ani nic platit, ani posílat zpět,“ vysvětluje pracovník České obchodní inspekce Petr Jeřábek.

Množství společností, které po lidech vymáhají peníze, roste. Navíc se zvyšuje i počet firem, které se spotřebiteli představují jako jeho banka. „Nejčastěji ho informují o změně účtu a nabídnou mu převod financí na nový,“ říká policista Radek Štěpánek.

Společnosti jsou navíc schopné pomocí moderních technologií skrývat své telefonní číslo za skutečný kontakt banky. „Lidé opravdu věří, že jim volá jejich banka, protože mnohdy sedí i číslo, které dokážou zfalšovat. Pak ještě volaného přesvědčí, že není čas chodit na pobočku, protože je situace akutní. Následně dochází k vytvoření falešného účtu, a člověk tak přichází o sumu, kterou na svém bankovním účtu měl,“ popisuje policista.

Společnost StanderSp. se k situaci nijak nevyjádřila a při pokusu ji kontaktovat neodpovídala.

Nyní Tomáš uvažuje o podání stížnosti na Českou obchodní inspekci. Zároveň se však cítí již méně zranitelný. „Jsem vděčný dTestu za jeho rady, dost mě uklidnily. Teď vím, že se můžu nějak bránit,“ dodává s úsměvem.

Další články o obchod